Wat motiveert jou?

Waarom doe jij je werk? Heb jij door wat jouw meest belangrijke intentie is om bij te dragen aan het leven van mensen in rouw?

Ik volg en doe het werk van Dr Joe Dispenza en in een van zijn blogs praat hij over vormen van motivatie. Ik heb de tekst vertaald en bewerkt, zodat deze passend is voor ons werk.

Ik ben benieuwd in welke categorie jij jezelf het meeste herkent? Om een voorsprong te nemen op jouw eventuele reactie, denk ik dat de hulpverlener die cliënten begeleidt en al helemaal als het gaat om grote verliezen, zich vooral herkennen zal herkenen in de doelgerichte motivatie.

Wij bewegen ons niet in een vak waar geld de grote motivatie zal (kunnen) zijn.

Ik hoop dat de tekst ook jou zal inspireren.  

Soorten motivatie

    1. Doelgerichte motivatie

    De eerste, of hoogste, vorm van motivatie is doelgerichte motivatie. We kunnen dit ook “missie” of “plicht” motivatie noemen. Zoals de naam al aangeeft, ben je hier geïnspireerd door een hogere roeping; een gevoel van doelgerichtheid dat je voortstuwt naar een visie – een visie die groter is dan jij alleen. Je wilt werkelijk bijdrage aan de diepte die mensen na een verlies ervaren, omdat je weet dat ze hierin vaak alleen staan.

    Als je gedreven wordt door een doel, ben je toegewijd aan het dienen van anderen of het veranderen van de wereld op de een of andere manier. Het is wanneer je een roeping hebt of voelt. Je wilt zoveel mogelijk mensen helpen – en dat maakt doelgerichte motivatie de meest onbaatzuchtige vorm van motivatie. We weten uit onderzoek dat de meeste geluksgevoelens ontstaan doordat mensen het gevoel hebben iets te kunnen doen voor anderen.  

    Ik denk dat sommige mensen moeite kunnen hebben met wat het betekent om een hoger doel te hebben – omdat ze denken dat het iets groots of onbereikbaars moet zijn. We kunnen allemaal het beeld oproepen van mensen in de geschiedenis die duidelijk gemotiveerd waren door een grootse visie op wat de wereld zou kunnen zijn. Stel je maar eens enkele van de grootste vernieuwers, filosofen en activisten voor – en je ziet mensen die gemotiveerd waren door een missie.

    Dat betekent echter niet dat je ook op wereldwijde schaal moet opereren. Het betekent eenvoudigweg dat je een mogelijkheid ziet voor een betere wereld – en dat is wat je motiveert.

    Als je in dienst staat van een missie of een doel, ben je toegewijd aan het veranderen van de wereld ten goede. Soms hebben we geen idee wat jouw bijdrage losmaakt bij anderen en hoe die steen gaat rollen. Ik denk meteen aan het lied De Steen van Bram Vermeulen. Jouw bijdrage kan op de schaal van jouw wereld gebeuren – jouw werk, jouw familie; de cultuur binnen jouw bedrijf;  jouw gemeenschap.

    2. Persoonlijke overtuigingsmotivatie

    Direct onder doel- of plichtmotivatie staat persoonlijke overtuigingsmotivatie. Dit is wanneer je zegt: “Ik ga dit doen – omdat ik heb gezegd dat ik het zou doen.” Als je handelt vanuit persoonlijke overtuiging, ben je wat men een “zelfstarter” noemt. Je bent gedisciplineerd en ondernemend in jouw inspanningen.

    Persoonlijke overtuigingsmotivatie is ook een hoogstaande vorm van motivatie – maar niet de hoogste vorm. Het is mogelijk om gemotiveerd of gedreven te worden door persoonlijke overtuiging of discipline – maar zonder een gevoel van hoger doel.

    Het is echter logisch dat mensen die doelgerichte motivatie hebben, inherent ook een persoonlijke overtuiging hebben. Hun principes zijn in overeenstemming met hun doel – omdat ze elke dag een reden hebben om op te staan.

    Met andere woorden, als je een missie hebt; een visie; een doel … heb je van nature ook persoonlijke overtuiging.

    3. Ethische motivatie

      De volgende vorm van motivatie is ethische motivatie – of “moraliteit-gebaseerde” motivatie. Zoals je misschien al kunt raden uit zijn positie halverwege de lijst, is dit noch de hoogste noch de laagste vorm van motivatie; het is min of meer het midden van de weg.

      Kort gezegd is ethische motivatie gebaseerd op polariteit: Goed of slecht. Juist of verkeerd. Succes of falen. Zonde of berouw. Veel modellen en doctrines zijn gebaseerd op deze benadering van de wereld. Het kan een kortzichtige vorm van motivatie zijn; omdat alles wat ons polariseert een soort oordeel met zich meebrengt dat ons zicht – en onze invloed – vernauwt. Dus, hoewel je misschien wordt geleid door een sterk gevoel van ethiek, mis je misschien een gevoel van persoonlijke overtuiging – of hoger doel.

      Maar we weten uit onderzoek dat mensen die een doelgerichte motivatie hebben en persoonlijk overtuigd zijn, ook een groot gevoel van ethiek en moraliteit hebben.

      Wanneer we worden geleid door iets dat groter is dan wijzelf, valt dat aspect precies op zijn plaats.

      4. Zelfverheffende motivatie

        De volgende vorm van motivatie wordt zelfverheffende of “ego-gecentreerde” motivatie genoemd. Dit is vrij eenvoudig. Als je gedreven wordt door lof, erkenning, status of populariteit, ben je gemotiveerd door zelfverheffing.

        Inmiddels heb je vast wel door dat hier een hiërarchie aan het werk is. Naarmate we de lijst afgaan, van één tot vijf, wordt het gezichtsveld smaller … en de vorm van motivatie wordt meer zelfgericht.

        Omdat populariteit maar zo lang duurt als hij duurt, en het fijne gevoel van erkenning een dag later alweer vervlogen kan zijn, zal deze motivatie niet lang standhouden.

        En toch: mensen die doelgerichte motivatie, persoonlijke overtuiging en een sterk gevoel van ethiek hebben, ontvangen over het algemeen erkenning. Je kunt het zien als een onbedoeld “bijeffect” van die hogere vormen van motivatie. Maar is dus niet de reden waarom je doet wat je doet.

        5. Geldmotivatie

          Dit behoeft waarschijnlijk het minste uitleg. Geldmotivatie is de laagste – en meest egoïstische – vorm van motivatie. Mensen die uitsluitend gemotiveerd zijn door financieel gewin, zullen altijd eerst voor hun eigen behoeften zorgen.

          Je hebt ongetwijfeld wel eens iemand ontmoet die gemotiveerd was door geld – en je wist het waarschijnlijk binnen enkele seconden nadat je deze persoon ontmoette.  

          Als dit een van jouw doelen is, is daar niets mis mee. Want alsnog zal ook jij willen eten en een leuk leven willen hebben. Waar ik het over heb, is waar je door geïnspireerd wordt – welke principes jouw gedachten, gevoelens en gedragingen leiden.


          Zoals het patroon hierboven beschreven laat zien met andere vormen van motivatie – als je alleen gemotiveerd wordt door geld, kun je weliswaar rijkdom genereren, maar je leven zal waarschijnlijk diepere betekenis missen dan dat. Daarentegen weten we dat als je een sterk gevoel van doelgerichtheid hebt … een diepe persoonlijke overtuiging … een sterk gevoel van ethiek … en als je een bepaalde mate van erkenning hebt bereikt … dan volgt geld natuurlijk.

          Verruimen van je blik

          Net als bij elk ander aspect van dit werk, ligt de kans in het begrijpen van de vijf soorten motivatie in het vergroten van je zelfbewustzijn – zodat je overwogen keuzes en verbintenissen kunt maken binnen je praktijk. Dit gaat niet over oordeel of schaamte. Het maakt niet uit waar je je eigen huidige niveau van motivatie plaatst binnen de hiërarchie; het is belangrijk dat je het bewust maakt – zodat je kunt beslissen wie je wilt zijn.

          Nu merk ik telkens dat de hulpverleners die bezig zijn met mensen in rouw te begeleiden bij grote verliezen, zich altijd realiseren dat ze een bijdrage willen leveren aan de begeleiding van mensen op de meeste diepe punten in hun leven. Hoewel het ook nog wel kan voorkomen dat je het verwijt krijgt een ‘lijkenpikker’ te zijn, te profiteren van de ellende van een ander.
          Laat je daardoor niet ontmoedigen. Jij weet waarom je doet wat je doet, jij weet wat jouw waarde is en hoe je een (blijvende) bijdrage levert aan het leven van mensen in rouw.

          Onzekerheid

          Dat kan het ook direct zo ingewikkeld maken, want begeleiden op de dieptes der dieptes, maakt onzeker. Altijd de vraag: maak ik het niet erger? Draag ik bij aan heling? Kan ik dit? Mag ik dit?

          Door het te doen, je daarin te scholen waar nodig, door de erkenning te krijgen van jouw cliënten, zul je gaan merken dat je het kan. De erkenning van cliënten komt vaak niet in woorden, maar in gedrag. Dat je ziet, merkt, voelt, dat het beter gaat. Dat ze bij je stoppen omdat ze je niet meer nodig hebben.

          Dat is wat je wil, toch? Dat ze jou niet meer nodig hebben.

          Winkelwagen